Thursday, December 27, 2012

smart phone, rebate, dan mentaliti orang mesia

orang mesia ni ramai yang tak reti nak bersyukur. atau ramai yang bengong.
antara komen2 org mesia berkenaan perkara ni

'SYARAT KELAYAKAN C TAK LEPAS..HEHE '
' Harga Maksimum RM 500 ????? '
'ni la JANJI DILIPATI. '
'clon ko bl ngn pak mat tempe aje wkakaak '
' Gilo ko.mana ade smartphone rm500...yg clone pun 800 lebih kot...bodo najib '
 '  ada ke smartphone harga bawah rm500?? '
 ' Smartphone 2nd hand dpt ler...'
' Ade ke smartphone bwh 500?????'
' Gamba org iban cakap telefon tu funny la...baju pun xpakai sibuk beli iphone harga rm500..beli capati boleh la '
' bwh 500? bangang jgk idea nie..phone aper 500? mmg xbrape nk smart laa. .'
 ' Ai Aoko smart phone rm500 ka??aiya!pining kapala gua loh!mana mau cari hpon smart2 harga rm500 ke bawah ma!kalo ada pon samsung galaxy Y lo..itu standard budak skola punya ma!'
'smartfone rm500 je?? hehe ala buat la fon rege 1000 sekurang2 ny huu '
'Bodo supo korenyo....beli tpon model cino la klu rego mksimum 500'


SEDIH tgk komen orang mesia ni. yang lebih tepat orang melayu. sebab semua macam tak tau nak bersyukur. dah la tak bersyukur. bengong pulak tu. tak tau ke maksud sebenar smart phone?
google aje smart phone.. ni wiki kasi definition :


smartphone is a mobile phone built on a mobile operating system, with more advanced computing capability and connectivity than a feature phone.


jadi apa saja phone yang boleh digunakan lebih dari untuk buat call dan sms adalah smart phone. bangangnya mereka yang menyangkakan smart phone tu adalah keluarga iphone, samsung note dan sebagainya. yang lebih bengong.. sebelum nak komen smartphone ada ke bawah 500 takde ke yang buat survey. dan smart phone punya hanya limit bukan kepada operating system android/IOS je. banyak rege semat phone yang sekitar lingkungan rm400-rm500 dan ok functionnya. nokia, samsung, sony. tak semestinya note, s3, koman-koman pun galaxy y. nokia pun banyak. cuma aku tak berapa berkenan sgt nokia ni .

selingan... iklan dari superbuy. ok wat,, kitty lagi tuh. kalau zarin tu dah perasan dia punya dah.


kalau tengok kepada syarat-syarat kelayakan pulak. untuk berpendapatan kurang dari RM3000. so kena ukur baju di badan sendiri. kerajaan tak suruh org menyusahkan diri sendiri beli yang mahal-mahal. sebab function yang regenya smartphone RM500 sama je ngan smartphone rege seribu. yang membezakan kebesaran memory, touchscreen yang bagaimana, display yang macamana, ram yang macamana. Kelajuan data pula ditetapkan oleh data provider, atau WIFI. sama jelah..

kalau pakai android plak lagila sama. sama je boleh dapat ICS kat mana2. baik tepon murah atau yg mahal. tapi yang membezakan adalah quality. tapi masih lagi sama. tepon murah pun masih boleh terima email, tgk facebook, main angry bird.. kalau ada yg suka main lagi lah.. yg skrg ni hangat,, boleh wassapp.

memang tak dinafikan barang mahal lebih syok qualitynya. retina display, high tech touch screen, samalah ngan fungsi kereta. kita nak yang auto. kancil pun ada auto. bmw pun ada auto. dua-dua sampai je kat destinasi yang hendak ditujui.

kalau beli sofa pun sama juga. ada juga yang mahal, ada yang murah. yg mahal duduk syok. yang murah pun memadai juga untuk melepaskan lelah.

rasa memang sedih tengok org mesia ni. kerajaan dah bagi bantuan, diperlecehkan bantuan. sikit pun rezeki. mana ada org nak bagi senang-senang rebate RM200. dan bila nak bagi haruslah bersyarat supaya org yang yang tak mampu tu boleh miliki sesutu yang tak pernah dia impikan. yg mampu tu boleh beli sendiri. kalau rasa bole beli tepon lebih seribu tu dah termasuk golongan mampu sebab dia tak pikir perbelanjan lain dah. sebab kalu gaji rm3000 dan berkeluarga, dah tentu dia akan pikir perbelanjaan rumah, belanja makan minum, minyak dan lain-lain. tiga ribu tak cukup kalau nak hidup macam org kaya kat bandar ni.


sekian.. bebelan org biasa2 aje.

No comments: