Thursday, June 21, 2012

plateau

The trick is you need to make your body ‘thinks’ that you eat a lot and the body can spend the energy instead of save energy. Did you get my point? We need to foolish our body.”



Untuk membebaskan diri kita dari dibelengu masalah plateau ketika menurunkan berat badan, terdapat berbagai perkara yang boleh dilakukan. Berikut adalah tips yang dicadangkan oleh Susu Sejat:
  1. Kira kembali DCR anda. 
  2. Pertingkatkan kembali kadar metabolisma
  3. Pertingkatkan kembali kadar aktiviti atau intensiti (senaman). Sebagai contoh, sekiranya sebelum ini anda berjogging selama 20 minit setiap sesi, maka apabila mencapai plateau, tingkatkan lagi masa berjogging kepada 30 minit. Tips ini boleh diaplikasikan untuk semua jenis senaman.
  4. Rombak diet anda sekiraya anda fikir pengambilan makanan anda sebelum ini belum cukup seimbang. Kita haruslah mempelbagaikan jenis makanan yang diambil, namun pada nisbah dan kuantiti yang betul. Jika sebelum ini diet anda hanya merangkumi 5 keping biskut Meri, atau minum secawan Milo, maka anda haruslah memperbaiki kembali diet tersebut.
  5. Peranan cheat-day. Cheat day mungkin dianggap sebagai hari melantak atau melepaskan rindu seketika kepada makanan-makanan kegemaran buat mereka yang berdiet, sekali untuk 2 minggu. Namun tahukah anda, peranan cheat day adalah lebih dari itu? Cheat day sebenarnya boleh diklasifikasikan sebagai butang reset ketika berdiet. Kebiasaannya, ‘carbo-loading‘ akan terjadi ketika cheat day (makan 2-3 bungkus nasi lemak ketika cheat day bukanlah suatu masalah sekiranya seseorang itu sememangnya fokus dengan plan diet 13 hari sebelum itu). ‘Carbo-loading‘ seperti ini penting kerana dalam tempoh 13 hari sebelum itu, seseorang itu mungkin menghadkan pengambilan karbohidrat mereka, mungkin di bawah 200g atau 100g sehari. Ini sedikit sebanyak merencatkan penghasilan hormon leptin, yakni hormon yang bertanggungjawab membantu badan membakar lemak. Carbo-loadingketika cheatday sedikit sebanyak membantu tubuh badan menghasilkan hormon leptin yang mencukupi (untuk membakar lemak) untuk minggu-minggu seterusnya.
  6. Ketika bersenam (kardio), pastikan nilai Maximum Heart Rate (MHR) anda adalah sekitar 60-80% untuk pembakaran kalori yang optimum ketika bersenam. Anda boleh kira (anggaran) MHR anda dengan menolak usia anda dari 220, kemudian didarabkan dengan 0.6 dan 0.8 untuk menentukan julat bacaan MHR anda. Boleh beli alat “heart rate monitor” jika anda benar-benar serius dengan hal ini. Alat ini boleh digunakan ketika anda bersenam.
  7. Tambah kembali berat badan (otot) menerusi resistance/weight training. Tempoh menambah kembali berat otot ini boleh berlanjutan selama sebulan, atau berbulan-bulan lamanya jika anda benar-benar inginkan “permanant weight loss” (jangka masa panjang).
  8. Banyakkan bersabar ketika menempuh plateau, mental kena kuat dan jangan sesekali patah semangat. Untuk pengetahuan semua, SS sendiri menempuh plateau kira-kira selama 2 bulan sebelum berat badan mampu turun kembali secara konsisten. Terus mengamalkan tip-tip di atas dan selepas sebulan,insyaAllah badan anda pasti boleh membakar lemak kembali seperti biasa. Tidak dinafikan, sokongan dari keluarga, orang tersayang, atau trainersangat membantu sepanjang tempoh plateau.

info: sususejat

No comments: