Wednesday, August 8, 2012

senggugut..

credit to Shawls@AYUCINTA for the picture

tapi ada org komen plak (dari segi saintifik..)
Rude Darling 
kalo ikot science Senggugut disebabkan oleh pengecutan rahim yang berlaku sebagai tindak balas kepada prostaglandin dan bahan kimia lain. Sensasi kekejangan dipergiatkan apabila beku atau cebisan tisu berdarah dari lapisan pas rahim melalui
serviks, terutamanya jika terusan serviks wanita sempit.

Perbezaan di antara senggugut yang lebih menyakitkan dan orang-orang yang kurang menyakitkan mungkin berkaitan dengan tahap prostaglandin seorang wanita. Wanita yang mempunyai senggugut mempunyai tahap prostaglandin di dalam endometrium (lapisan rahim) apabila dibandingkan dengan wanita yang tidak mengalami kekejangan. Senggugut yang sangat serupa dengan pengalaman wanita hamil apabila dia diberikan prostaglandin sebagai ubat untuk mencetuskan kelahiran.

(Reviewed by William C. Shiel Jr, MD, FACP, FACR pada 2011/07/26 )




for all i know kalau period normal = ok. kalau period abnormal = something is not right inside rahim. kalau extended period means adala something yg tak betul, pernah terbaca diruangan agama.. kalau period melebihi 14 hari dikira sebagai penyakit. antara penyebab adalah syaitan yang menganggu organ badan tersebut. wallahualam..

No comments: